söndag 16 november 2014

Planering 2015 + Bra flow

 Hej, det var ett tag sen!

Jag har haft fullt upp med mitt nya jobb. Många spännande utmaningar och en stor omställning från att vara frilans. På en del sätt ja, på andra sätt nej. Men jag gillar det. Jag trivs och varje dag lär jag mig lite mera.

Målsättningar 2015

 Så här ser mina kökluckor ut numera. Jag gjorde ett schema för kommande säsong. Cykeltävlingen i februari är kanske lite önsketänkande. Men resten ska gå tänker jag. Har inte satt några andra tidsmål än för halvmaran, men det kommer.

 Här är min  motivationsdel mitt mot spisen. Tiderna, datumen för lopp, bilden från Ironman i Kalmar 2014 (njöd med 11 h 55 min!). Sen har jag börjat intressera mig för musklernas namn. Vill veta mer om kroppen. Det är en resa som aldrig slutar att fascinera.

Träningsmängd just nu

Just nu så blir det ca 4 pass/vecka. Nya jobbet tar mkt energi och höst i kombination med barn och livsbestyr känns 4 pass som en rimlig träningsmängd. Kanske lite i underkant, men hellre ett jämt tempo som jag mäktar med än 7 träningar ena veckan och 2 träningar nästa. (nya badbrallor förresten: Adidas Infinitex 3-stripe, sitter tight och bra, inget fladder, mkt nöjd.)
2 löppass + 1 simpass + flera små styrkepass (räknar som 1 pass)
= 4 pass/v.
Ett av löppassen är ett inkrementellt pass, som jag kör tillsammans med Perry från CG. Det andra är intervaller.

Varje vecka lägger vi på 5 minuter på ett pass som ser ut så här (inkrementella passet):

5 min i 12 km/h (uppvärmning)
40 min i 14 km/h (+ 5 min varje vecka)

Nu ligger vi på 45 min och jag snittar 154 bpm vilket är en förbättring (max 168 bpm sist).

Stef


Stef har varit borta från träningen efter en diskbrocksoperation och mkt smärta. Har just börjat komma tillbaka till att simma lite försiktigt. Det är ju såklart en större utmaning att ta sig till träningen utan Stef, men det är här det avgörs om man har nog med vilja. 
Stefs kommentar på mitt tävlingschema 2015:
Ja, det är möjligt, men du vet ju att din största utmaning det är du själv. Du måste hitta rutiner som håller, inte träna bra och sen uppehåll på flera veckor. Nej. Inte mer så. Ska du nå dom här målen så måste du hitta ett sätt av fixa träningen varje vecka.

Så jag tänker på vad Stef säger och drömmer mig bort till Ironman 70.3 i Aix-en-Provence i maj.

Löööv

Och så har jag träffat en tjej också. Och det är jättebra.
Hon är bäst i världen. Jag får va så tokig jag vill.
Och hon får va så tokig hon vill.
Alla nöjda.

Hockey-debut

Provade att spela hcokey i fredags. Det var jättesvårt. Respekt till alla som löser det här. Kan fatta hur man kan gilla det här! Går snabbt, fysiskt, riktigt kul! Ska nog gå på ngn match snart.

Kost

Har kommit på knepet för att laga jättegod kyckling (barnen älskar):
Låg temp (75 C°) i 8 h. Skär i den för att kolla. Är den lite för röd, avsluta i grillpanna.

Tycker det har blivit för mkt socker och kolhydrater det senaste. Men nu i helgen kände jag att det var dags att gå tillbaka mer till gamla mönster. Ikväll åt vi ångad torsk med rödlök, paprika, ärtor och morötter. Det är så lätt att det blir pasta eller ris till allt. Tänkte bromsa lite och hitta lite mer form tänker jag. Lättare, snabbare, starkare!

Hörs snart igen! 

Puss o kram. Kom ihåg: alltid solbrillor på om man han en chans.
Fan att vintern är så lång. Å andra sidan är det under vintern som jag brukar lyckas hålla bästa formen. Just nu tycker jag det är kul med styrketräning och löpning. Det motiverar bra till simning också. Gillar att känna att jag har bra med tryck i bröst och armar, kunna stabilisera bålen rätt. Har simmat för lite och bra muskelkontroll gör uppstarten roligare.

Hoppas det går bra för er! Jag har goda förhoppningar om att detta ska gå vägen.
Som Stef sa, bara jag kan hålla ihop veckorna och få ihop mat och vila så ler lyckan mot mig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar