torsdag 4 april 2013

Gym vs konditionsträning

Om det är något som jag lärt mig att uppskatta så är det styrketräning. Det är få känslor som är så sköna i kroppen som när man maxar ut ett set och muskeln blir alldeles stum och hård. Venerna kryper fram och jag vet att "det där gillade kroppen".
 
Men det finns ett problem med det här: kondistionsträning i kombination med styrketräning motverkar muskeluppbyggnad. 
 
 Nu var jag visserligen sjuk förra veckan så jag tappade något kilo, men i övrigt är jag ganska slank och stark. Jag gillar när kroppen känns lätt när jag springer och jag känner skillnaden när jag lyfter, att jag har utvecklats.  Jag tar mycket fler kilon än tidigare.
 
Jag sökte lite på ämnet för att lära mig mer om exakt vad det är som händer i kroppen och jag hittade ett jättebra inlägg på Styrkelabbet.se:
 
"Vid styrketräning ökar muskelproteinsyntesen, det vill säga bildandet av muskelprotein. Hela tiden pågår muskelproteinsyntes och muskelproteinnedbrytning i vår kropp. När nybildningen är större än nedbrytningen bildas mer muskelmassa och vi blir större och starkare, och vice versa. Genom att styrketräna ökar vi muskelproteinsyntesen och våra möjligheter att lägga på oss muskler.

Vid konditionsträning ökar både antalet mitokondrier men även deras förmåga att omsätta syre och bränsle, vilket kallas mitokondriell biogenes. När vi konditionstränar skickas alltså signaler som leder till mitokondriell biogenes. Problemet är att samma signaler dämpar muskelproteinsyntesen. En del av de effekter som ger oss bättre kondition påverkar alltså vår muskeluppbyggnad negativt."
  
Inlägget är baserat på artikeln "Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man" som du kan ladda hem här.

Läs gärna Daniels inlägg för mer info, bl a så föreslår han en träningsmodell där man fokuserar på intervallträning för kondition, en träningsform som han menar liknar styrketräningen: "Min teori är eftersom intervaller innebär att träningen kommer vara mer intensiv och anaerob, och därmed likna styrketräning mer, så kan detta kanske gynna musklerna."
 
Nån mer än jag som tycker det är svårt att få musklerna att växa när man konditionstränar?
 
***

 Tyckte du om det här inlägget? Var det användbart?
Klicka gärna "gilla" här nedan!
(du kan behöva klicka en gång till för att bekräfta)
 
 ... Och jag älskar kommentarer, svarar på alla!
 
 

4 kommentarer:

  1. Ja och nej. Men å andra sidan satsar jag inte i första hand på att bygga stora muskler. Men jag vill ju helt klart bygga starka muskler. Jag gillar att köra kondition och styrka ihop. Det hänger väl med sen jag simmade när man skulle träna femtioelva gånger på en vecka, då hade man ju inte så mycket val.

    Nu har jag problem med ett knä, eller kanske tillomed båda och kan inte springa, annars kombinerar jag gärna löpningen med styrkan. Nu blir det spinning och styrka istället. Det enda jag märker nu är att jag lägger mer tid på styrkan vilket såklart resulterar i att jag blir starkare (och musklerna borde ju alltså växa lite ;)).

    Men jag vet inte. Jag brukar förespråka att man ska träna så som man gillar det och inte tänka så mycket på när musklerna växer bäst eller fettet bränns som mest. För är träningen rolig utvecklas man ju oftast, förr eller senare. Sen är det klart, vill man ha en bodybuilderkropp och samtidigt vara grym på långdistans då blir det ju svårt.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Emma, ja jag håller med man ska göra det som är rolgit. Jag kikar lite närmre på det här för att jag vet att det kommer en vårsäsong med massor av löpning och cykel och jag vill inte förlora den muskelmassa som jag byggt upp under vintern, även om jag tyvärr ser den förbrännas tycker jag. Men visst, man kan inte ha allt!

      Radera
  2. Jag märker mer muskler nu när jag pga benhinneproblem inte kunnat springa sen i höstas. Tränade mycket styrka innan men det bli klart mer nu.
    Det är lite på gott och ont, muskler är snyggt och jag gillar att känna mig stark men trist när helt plötsligt jeansen är för små .. ;)
    Tur det är stretch i många nu ..
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, har svårt att tänka mig att dina jeans behvöer stretcha så mycket, du verkar äta så bra! Hoppas att du dina behinnor repar sig, det är så trist att vara begränsad. Tack för kommentaren!

      Radera