onsdag 13 mars 2013

Träningstrategi: Pay yourself first

2,1 km sim på morgonen.


Varje kväll innan jag lägger mig läser jag alltid. Ofta har jag mellan 3-5 olika böcker uppslagna och så läser jag den jag känner för. Jag läser sällan skönlitteratur numera. Ofta är det facklitteratur eller filosofi med tydliga kapitelindelningar så att jag lätta kan dyka in och ut ur böckerna utan att oroa mig för att ha glömt handlingen. Just nu läser jag bl a Idrott & Flow, Bicycle diaries, Bodybuilding för alla och Rich Dad Poor Dad.


I mitt liv har jag alltid varit dålig på att hantera pengar. Innan jag ens har tjänat dem har de varit borta. Konstigt nog har jag aldrig varit arbetsskygg, tvärtom. I regel har jag alltid minst 2 olika jobb. Det är först nu när jag är 33 och ha levt på nudlar några gånger för mycket har jag börjat lära mig pengar. Jag är helt enkelt för impulsiv. Ofta är det en otrolig tillgång (jag försöker se det så eftersom jag inte kan göra något åt det), men ibland är det sämre.

Nåväl, så jag utbidlar img själv i budgetering och moneymanagement genom att läsa böcker. Nu undrar du kanske vad det här har med träningsstrategi att göra. Jo, nu kommer det:


Bland de strategier jag studera
t för hantering av pengar så finns det en som kallas "Pay yourself first". Det hela går ut på att man ser till att betala sig ut sin egen lön först till det man budgeterat osv och sedan tar man av det som blir över för att betala fakturor och så. Ofta gör man ju tvärtom, betalar fakturor först, ser vad som blir kvar "och det är mitt". Tanken är att man genom att inte alltid ha nog till räkningar ska tvinga sig själv till att komma på nya sätt att skapa inflöde av medel. När pressen ligger på så är vi mer uppfinningsrika alltså. Nu översätter vi det här till träning.


Många har svårt att få ihop träningstimmarna. Vi tänker att jobbet, familjen, sysslorna... allt det där ska göras först och sedan kanske det blir någon timma över för träning. Ofta har klockan blivit sent och intresset för att träna är näst intill 0 - och dessutom så är vi redan trötta efter allt annat vi gjort. Jag har börjat använda mig av "pay yourself first"-strategin på min träning. Hur?

Detta vet jag:
  1. Jag är aldrig så effektiv på jobbet som när jag tränat på morgonen.
  2. Jag är mer harmonisk mot min omgivning.
  3. Jag är mindre stressad över att fundera över om jag kommer hinna göra det som står i schemat för dagen (om jag redan fått träna på t ex morgonen).
 Genom att prioritera min träning så pressar jag mig själv till att vara mer effektiv på jobbet. (För helt ärligt, visst finns det dagar när man inte alls fick så mycket gjort som man tänkt?)


Det ger flera positiva effekter:

  1. Jag är mer närvarande med mina barn (för jag letar inte efter en lucka att träna på).
  2. Maten funkar bättre (för utan planering och framförhållning så är det dömt). 
  3. Jag får inte tränignsångest eftersom jag får ihop träningen varje dag.

Vi lever i en värld som blir friare och snabbare. På mitt jobb är flera utbrända och långtidssjukskrivna. Ingen tackar dem för att de slet de där extra timmarna och struntade i sin hälsa. Ta hand om dig själv och "pay yourself first" när det kommer till träning. Du kommer att pressa dig själv till att få ihop det och om du inte överdriver så kommer du att anpassa dig och det kommer att funka.

Lycka till!
/c-m.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar