fredag 22 februari 2013

Löp & 560 reps + excentriska tåhävningar.

Dags igen för gym, det berömda 560-reps-passet.
Stef hade kört 45 min spinning och jag 30 min löp i 04:30-tempo.

Det kanske inte ser så tungt ut med 2 x 10 kg, men prova att göra 4 x 20 repetitioner och känn efter. Det är en STOR skillnad på 10 kg och 12,5 kg i vikter.

4 x 20 repetitioner sittande rodd med 2 x 20 kg.

 När Stef ser ut så här så är det tungt.

I varje gymsession så ingår 1 övning som är valfri. I schemat heter den "personal weakness". Jag tittade på Stef och skrattade.
- Personal weakness, haha, det har vi ju inga!
Ovan ser du excentriska tåhävningar.  Särskilt rekommenderade till personer som har problem med hälsena, vader mm. Bränner fint även utan vikter. Notera att det är bra om du kan köra dessa på en pall, trappsteg eller liknande så att du kommer under 0°-vinkeln.

5 kommentarer:

  1. Jo, fy sjutton. 560!!! är galet mycket, så nog kan vi förstå att det var jobbigt :)

    Kepp up the Godd!!

    SvaraRadera
  2. Vad har du för tips till personer som har en tendens att gå problem i benhinnorna då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det finns massor av orsaker som detta kan bero på. OCH jag är ingen expert på detta men jag har haft knä/benproblem 2010 (och så har jag google :)

      Det kan handla om 1) dålig bålstabilitet 2) för långa sträckor för snabbt 3) överbelastning av tån 4) för låg frekvens på löpsteget. Listan fortsätter...

      Mina besvär gick över när jag bytte till framfotalöpning 2010, där led och ben avlastas genom att vaden tar upp stöten från nedslaget. Har inte haft problem sen dess. (om man tänker på hur t ex hundar och andra goda löpare springer så är deras ben och löpstil anpassad på det här sättet). OBS! en del löpare rapporterar att de får mer ont i benhinnorna av framfotalöpning, så läs på och prova försiktigt. De fösta passen är... mördande för vaderna. Kolla Youtube för filmer om Pose Running

      Läs tråden på Funbeat.se om benhinnor och se om något av skadeprofilerna passar in på dig. Där hittade jag även en länk till en avhandling i ämnet.

      Lycka till! De flest verkar rekommendera vila. Bassänglöpning kan vara ett alternativ under tiden.

      Radera
    2. Tack för det svaret-måste tagit ett tag att plita ner.
      Nu är benhinnorna bättre men efter gårdagens pass har jag ont i hålfoten. Kände egentligen inte nåt under tiden jag sprang, men på kvällen och hela dagen idag. Bara jag går. Aj. Vänta ut det onda eller köra på, det är frågan? Kanske har gått från 0 till 100 för fort. Kan så vara. Vad säger expterten?

      Radera