måndag 26 november 2012

Helg med spinn/core

Efter 2 nätters nattarbete på baren och vilodag på lördag så blev jag inbjuden på spinn/core av Lars Lundgren som är sjukgymnast och verksamhetsledare för Idrottsmedicin på Sensia i Luleå.


Men först kanske vi ska börja med fredagen? Jag hade ju en grym torsdag och lyckades klämma in i blygsamma 1200 meter simning på fredagen innan jag gick till jobbet. Det kändes i bröstet efter hårt gympass.

Trots lite sömn så fick jag se lite dagsljus (ok, ett skämt att kalla detta dagsljus...) men i alla fall... En lång promenad med hundarna i sandgroparana i Kallax. Att gå i en gammal motocrossbana gör underverk för vaderna.


Så blev det söndag och timmarna skulle bockas av. Lars höll i 30 + 30 min spinn/core i högt tempo, väl komponerat musikval, bra blandning av stående/sittande och mycket "free-wheeling" med hög kadens mellan tunga intervaller för att tömma musklerna på mjlöksyra utan att tappa pulsen. Bra pass. Blev ordentligt trött.

Sen var det dags för ett mördande corepass. Mycket bra magövningar, särskilt oblique anterior och exterior i när vi liggande på sidan lyfte upp benen mot en upphöjd hand. Sved fint!!


Efter en välförtjänt bastu så var det hem och äta söndagsstek och tillåta sig en Frosty Bulldog Ale. En fin vinterale med porter-toner och mycket karameliserad humle.

(Gillar du också öl och har en smartphone? Prova appen Untappd  och lägg till mig! sök på cmhelg eller Carl-Magnus Helgegren)

En bra helg med mycket jobb och lite träning. Har sett flera statusar på fina långpass från kompisar runtom i landet. Härligt!

Nu är det ny vecka med nya insatser. Idag tror jag att det blir löp/styrke.

Hörs!
Lämnar er med den här serie-strippen. Några hundägare som känner igen sig? :)

(jag delar säng med en människa, 2 schäfrar och 1 rhodesian ridgeback...)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar