onsdag 9 maj 2012

Alaska pollock vs Torsk


Vilodag idag. För rygg, axlar och barn.


Gjorde alaska pollock i folie. Jag gillar att äta rätt och billigt.
Försöker äta fisk 3 ggr/v. Torsk panerar jag. Alaska pollock gör jag gratäng & "fisk i folie" av.

(Vet du inte vad det är så har du skolkat för mycket från hemkunskapen, noob! :)

200 g alaska pollock med pesto!

400 g alaska pollock kostar ca 20 kr.
400 g torsk kostar ca 50 kr



Recept på "Fisk i folie"
eller
"Fiskbåtar" som jag säger till mina barn...

Ca 30 x 30 cm folie.
Valfri mängd fisk, gärna vit (alaska pollock, torsk, hoki...)
Lite olja och valfria kryddor (pesto är min favorit, annars funkar citronpeppar fint)

Slå in fisken i folien så att det blir höga kanter (så att inte oljan rinner ut)
Sätt in i ugnen på ca 150 C° i ca 15 min (jag tar aldrig tiden så kolla fisken)
Tanken är att fisken blir ångad i spad + kryddor + olja

Sen häller du ut fiskspadet över t ex ris och bönor. Lägg till lite morötter eller vad du vill.
Billigt, nyttigt och gott.



Näringsmässig är det OTROLIGT LITE som skiljer mellan alaska pollock och torsk.
På sajten Matkalkyl.se brukar jag göra jämförelser mellan olika (främst) proteinkällor, men man kan jämföra vad som helst (som går att äta... :)


Om vi börjar med att kolla på energi och protein:
 
Blått: AP
Rött: Torsk
Torsk innehåller alltså marginellt mer energi/protein.





Energi:
Alaska Pollock 71 Kcal/100 g
Torsk 78 Kcal/100 g
Protein:
Alaska Pollock 17,6 g/100 g
Torsk 18,2 g/100 g




Intressant om vitaminer i jämförelse:


Torsken har mer folat (folsyra) som är viktig för hjärnans tillväxt och för kvinnor som vill bli gravida (minskar även risken för bröstcancer)


... och alaska pollock innehåller mer Retinol som styr syresättning av celler och stärker immunförsvaret.



Till slut så kan vi konstatera att det är exakt samma mängder Omega-3 fettsyror i båda firrarna.

SLUTLIGEN:
WWF har en lista med fisk som är baserad på vilket avtryck konsumtionen av fisken gör i miljön. Kolla det! Det kanske kostar någon krona extra att handla "rätt" (tack Johanna för tipset!)




Var det här intressant? Användbart? Skriv gärna en kommentar så att jag vet om jag ska lägga ned mer tid på att skriva om kost. Det intresserar mig, men kanske inte alla andra..?

7 kommentarer:

  1. Mycket intressant, väljer oftast Pollocken själv då den är billigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul Emma! Ja, när man kan spara 30 kr/400 g så äter jag också mest alaska pollock. Det jag inte hittade var hur hårt den fiskas osv, men det verkar finnas gott om alaska pollock.

      Radera
  2. Kul läsning!! :)

    Och ...

    http://www.wwf.se/vrt-arbete/hav-och-fiske/ww-fs-fiskguide/1243694-ww-fs-fiskguide-nr-du-ska-kpa-miljvnlig-fisk

    ... ytterligare en viktig aspekt att ta in när man äter fisk. Alaskan och Torsken kan ju ätas beroende hur den är fiskad etc. Men jag utgår i från att du har koll på läget gällande odlad fisk, grönmärkt fisk, förbjuden fisk etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! jag lägger upp länken med en gång! Tack för input Johanna. Tänk vad man kan skapa kunskap när man delar och hjälps åt. (Hjälp, låter som värsta hippie-fasonerna! :) /c-m.

      Radera
  3. Jag som av födsel och ohejdad vana är svårt efterbliven när det gäller matlagning gillade skarpt denna post. Varför? Därför att den höll sig på en nivå som jag begrep och orkade med. Två fisksorter jämförs. Inte mer. Ett busenkelt recept. Inte mer. Kort info om miljömärkning. Inte mer. Bra där, C-M! Let's all be hippies! Peace!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var hård ord om din egen matlagning Ulrika! :) Tack för konstruktiv feedback. Det tar lite tid att sätta ihop en sån här så det är ju bra att veta! Ses kanske på sim 19:30? Hörs! /c-m.

      Radera
  4. Mycket bra info, tack

    SvaraRadera