tisdag 10 april 2012

Sim + tips på övningar: har du fler?

Mitt MMS till Martin...

 Martin svarar...

Bröms underskattar sin duglighet som vanligt,
och som en gädda ur vassen så knäcker han mig säkert i Kalmar.
Helt opålitlig...  ;) /c-m.
***
Som du ser ovan (på schemat som jag fick från Stephane) så gjorde vi våra 2,4 km idag.

 Det var trångt och tråkigt i bassängen. Martin skallade en kille och jag drog en paddel i armen på en annan. Agressiv simning! ;)

Som teknik körde vi catch up.

En teknikövning som vi kommer att börja köra mer är DeMont. Mikael Rosén rekommenderade denna åt mig och kallade den "alla simövningars moder". (Mer om simträningen med Mikael HÄR)

Han har själv ett blogginlägg om DeMont på sin blogg Human Ambition.


Tyvärr beskriver Mikael bara DeMont-övningen i ord, men jag har lyckats hitta en video där DeMont visas. Att simma med frigolitbräda mellan benen är för övrigt ett bra tips. Jag brukar klämma fast en som en "köl" mellan benen för att träna på att stabilisera nedre bukmuskulatur.

Alla övningar som stärker oblique och traverse tycker jag känns bra.
När det värker i dom så känns det som att jag håller på att bli en bättre simmare!


Jag har säkert glömt en massa bra simövningar och ni simmare/triathleter som läser detta kanske har lite egna länkar och tips som ni vill dela.

Vilka övningar saknas? Några särskilda muskler som borde tränas extra för sim? Jag försöker köra 3 simpass/vecka - hur många timmar/pass i veckan simmar du?


2 kommentarer:

  1. Nu är jag hemma och sugen på träning!
    Simning på torsdag? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! Då ska vi träna DeMont!! /c-m.

      Radera