söndag 1 januari 2012

Årets 1:a löp + pizza!

C-M:

- Ok, så då var årets första löp avklarat. 1 h löpning genom ett mulet landskap. Sinken - Björsbyn - Porsön- Björks - Sinken. Ett makligt snitt på 146 i puls.

Har jag nämnt att jag gillar att äta? För att få mat utan skräp i är det bästa att laga själv! Dags för pizza!

Jag kombinerar alltid pizzabak med brödbak och så gör jag samma deg till båda och gräddar samtidigt.

Vetemjöl, grahamsmjöl, vatten, jäst, socker, salt, olivolja och krossat linfrö.

2 plåtar pizza

....och 2 plåtar frukostbröd!

Knepet är att jäsa två ggr, gärna kalljäsa andra jäsningen och sedan värma långsamt i rumstemp. Då blir de tunna degarna perfekta!


Italienska krossade tomater
Kokt skinka
Mozzarella

Hemligt tips:

För att lyckas med genomgräddad pizza så måste du förvärma plåtarna. Sätt ungen på 215, gör pizzorna på bakåplåtspapper på bänken, ta ut de varma plåtarna och dra över pizzan på plåten.

Då blir bottnarna jämngräddade underifrån.

Till maten: honungsmelons- och äppeljuice.

4 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut! Klart man ska fixa och baka själv, annars blir det bara massa E-nummer och konserveringsmedel. Minst neongrön i hudtonen när man dör är väl ett bra mål?

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år på er uppe i norr!

    SvaraRadera
  3. Härligt med årets första löp!!Jag kommer ha svårt att hänga på er sen!

    Ser gott ut med pizzan! :)

    SvaraRadera
  4. Det där pizzabottensreceptet ska jag prova nästa gång! Såg grymt gott ut!

    SvaraRadera