torsdag 1 december 2011

Tränignsmat: Ful-sushi

Mat är ett kärt ämne. För vad vore träning utan MATEN? Du kommer hem på kvällen efter ett dubbelpass, proteindrinken räcker nätt och jämt för att ta dig hem... och så sätter hungern in - och du vill ju inte äta vilket skräp som helst!

Här är ett bra tips på träningsmat med bra innehåll och som är lätt att förbereda och slita fram när det river i magen: hemmagjord ful-sushi. Det går ju att stoppa hur mycket fint strimlade grönsaker som helst, men jag är lat så jag kör bara ris och fisk. Tycker det är rätt arbetsmängd för rätt mängd mat!

1: Koka sushi-ris
Det funkar lika bra med grötris och är billigare. Första gångerna är det lite omständigt för det är inte riktigt som vanligt ris.

Gör så här

Dessutom kommer du att behöva sushirisvinäger och lite socker.

Jag brukar koka 500 g ris åt gången. Perfekt att stående i kylen.

2. Fixa fisken
Jag brukar skära upp kallrökt lax. Det håller längre i kylen och har en kryddigare smak tycker jag.



3. Rulla makirullar
Du kommer att behöva algblad (om du inte vill göra den mexikanska varianten som jag gjorde i ren desperation en natt!)

Här finns en bra beskrivning av hur du rullar + mer info om sushi.

4. Skär upp i lämpliga bitar
Som du ser på bilden så brukar jag skära upp en hel laxsida (i påsar). Perfekt att ha i frysen och plocka fram på morgonen att göra några snabba rullar på kvällen när träningsmagen kurrar.

Till sushi gillar jag färskpressad juice. Apelsin eller äpple. En lite syrlig öl funkar ju såklart också. Kirin Ichiban är en sushi-favorit!

Kirin Ichiban

5. ÄT!
Avnjut med japansk soja (obs, det är skillnad på den och kinesisk, se till att köpa rätt).

Sen får du inte glömma wasabi. Känns det inte som att ögonen är på väg ut ur skallen så är det för lite.

Ingefära
Avnjut tillsammans med inlagd ingefära och glada träningskompisar! (eller glufsa i dig allt själv och skratta elakt!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar