måndag 22 augusti 2011

Torsk-wraps & simning!

Torsk-wraps. Man e la från GBG!
"Toska-kaka vet-la-du, göbben!"

Om man tränar måste man äta. Annars är det liksom ingen idé. Man blir bara trött och sliten av att ge sig ut på tom tank. Och när det börjar närma sig slutet av sommaren och av månaden så gäller det att vara uppfinningsrik för att få i sig proteinerna och allt det där andra....

C-M:
- Är det någon mer än jag som känner av att det bara är några dagar kvar till det magiska datumet 25:e? Ni vet när man kanske inte är kung i baren, men i alla fall kung i frysdisken på Willy's. 4 ägg kvar, riset slut, potatisen slut,  Det där goda proteinpulvret från Skip är... slut. Då får man gräva i frysen och vara kreativ.


Selen, grundämne nr 34.
Kort lektion om selen
Jag har alltid föredragit fisk som proteinkälla. Jag trycker lätt 400 g panerad torsk, men idag blev det en ny variant: torsk-wraps. Inte så dåligt faktiskt och rikt på fina spårämnen som selen (ingår i enzym som skyddar celler mot oxidation, selen är ca 1000 ggr mer aktivt än antioxidanten vitamin E). Selen bromsar även HIV om man skulle råka ha det.  Det är lätt att testa om du får i dig tillräckligt med selen. Logga din kost några veckor på www.dumbbell.se så ser du. Förut åt jag selen som kosttillskott, men eftersom jag äter massor av fisk så låg jag alltid över RDI. Man ska inte överdosera selen. Dels är det ohälsosamt, men om man gör det så kan kroppen börja lukta vitlök. I övriga Europa får människor i sig selen genom bröd eftersom jordarna söder om Skandinavien är rikare på selen. I Sverige är jordarna selenfattiga så det gäller att käka torsk-wraps så ofta man kan.

Lina kör hårt, Lidingöloppet nästa!
Det var det om selen. Idag har jag förutom att käka torsk-wraps även hunnit med att simma längder med Iron Man-Lina på Pontusbadet. Det är grymt kul att lyckas sy ihop en träning, som en telefonkedja som går genom stan. "kan du klockan sju? aha, nä då ska jag... och Ante kunde lite senare, han skulle springa också, drar du nu...? ok. mitt möte blev inställt. VI SES DÄR!"

Det är ingen lek det här. haha.
Lina hade redan nött 30 min när jag kom i vattnet. Jag hade ont i bröstmusklerna av gårdagens gympass. Jag tillät mig att ta det lite lugnt, men hann med lite intervaller ändå. Simningen är verkligen något jag kan längta till. Känna viktlösheten i vattnet och varje gång lär jag mig något nytt. Men Lina klår mig, när jag pressar och pulsen stiger andas jag på vartannat armtag. Hon kör som lägst var fjärde. Utan träningskompisar som peppar mig hade jag inte utsatt mig för det här :)

Sen hade jag ju såklart en ambition att dra ut och springa ikväll, men efter sömnlösheten igår så blir det en stillsam promenad i skogen. Det börjar bli höst. Mörkret faller snabbt i Luleå. Ikväll blir det en välförtjänt omgång liniment och en brasa, det är billigt och veden räcker garanterat fram till den 25:e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar